Sunday, May 16, 2010

16 mei

Agak tak manis kalau gua tak menulis hari ni walhal hari-hari lain seperti Hari Keamatan dan Hari Menuai selamber je gua menulis. Walaupun 16 Mei ni bukan harijadi Karl Marx mahupun Henry Ford, gua tetap kene menulis juga. Hari Guru bagi bahasa standard Hari Cikgu pula sebutan bagi budak tabika, Hari Pendidik stok untuk sambutan kat universiti.

Walaupun dah banyak cikgu yang mengajar gua, dari Taman Asuhan Kanak-kanak Islam hingga la ke IKBN kuale perlis, ada satu je cikgu yang gua respek dan gua jadikan idola sepanjang hayat. Ciri-ciri yang patut ada pada semua guru dan bakal guru. 

Tegas
Tidak perlu setegas cikgu disiplin sekola rendah yang cek budak laki pakai spender ke tak g skola.
Jenis cakap lembut dan sopan tapi tangan berurat macam bruce lee. 
Kene lempang sekali teringat-ingat sampi umur 40.

Mesra
Jenis selalu ajak budak-budak lepak sekali.
Bukan jenis selalu ajak budak-budak lepak sekali pastu selit-selit raba kote budak.
Jenis gurau kasar tarahal.

Serba Boleh
Ajar biologi tapi selamber je buat puisi Sains.
Ada lesen nak post mortem mayat.
Ada bisnes khemah orang kawin.

Tak Berdendam
Jenis kete kne gores dengan budak-budak tak kecoh kat perhimpunan.
Kene kutuk belakang-belakang even dia taw dia kene kutuk still boleh ketawa.
Tak kedekut kasi restu.


SELAMAT HARI GURU DITUJUKAN KHAS KEPADA  ENCIK IDRIS NAPIAH.
 

No comments:

Post a Comment